Ekkor rendezhet olimpiát Magyarország – ehhez politikai konszenzusra is szükség van

„Hiszek abban, hogy lehet egyszer egy olyan nagy ügy, amelyért mindenki összefog és hasznot hoz az országnak.”

Egy ideig úgy tűnt, hogy az időjárásról fog szólni a 37. Magyar Nagydíj szombati napja, ám végül George Russell és a Mercedes ellopta a show-t. A fiatal brit az első rajtkocka megszerzésével remek helyzetbe hozta magát ahhoz, hogy ő legyen az ötödik versenyző, aki a Hungaroringen nyer először.
Majer Dániel – a Racingline.hu szerzőjének írása a Mandiner Sporton
Ahogyan azt a meteorológusok megígérték, a forróságot szombatra felváltotta a hűvös időjárás a Magyar Nagydíjon. Ennek önmagában alighanem többen örültek, mint nem, az viszont már bizonyára sokakat bosszantott, hogy a lehűlés óriási esőzéssel járt, ami pont a 13 órakor kezdődő harmadik szabadedzés előtti órában érte el a pályát, bőrig áztatva a legtöbb drukkert.
Latifi megvillant
A harmadik tréning így eláztatott pályán vette kezdetét, de mivel az időmérőre is esőt jósoltak, több csapat sem halogatta a körözés megkezdését, és elkezdte feltérképezni a vizes Hungaroringet.
Az eső hol jobban, hol kevésbé esett, olykor pedig el is állt, így egy idő után már a köztes esőgumikat próbálgatta a mezőny, mígnem az utolsó Magyar Nagydíjára készülő Sebastian Vettel a 10-es kanyarban a falhoz nem csapta az Aston Martint.
Miután kiemelték a négyszeres világbajnok autóját a bukótérből, folytatódhatott a körözés, a Hungaroring közönsége pedig olyasmi láthatott, ami még soha korábban nem történt meg: az 52. Forma-1-es nagydíjhétvégéjét teljesítő Nicholas Latifi életében először végzett az élen F1-es szabadedzésen. A mezőny jelenlegi legrosszabb autójának számító Williams-t vezető kanadai ráadásul nem csak szerencsével érte el az első helyet, hiszen úgy verte 6 tizeddel Charles Leclerc-t, hogy a Ferrari monacói pilótája néhány másodperccel korábban szintén javított, tette mindezt ugyanolyan gumikon, mint amilyeneken Latifi haladt.
Persze, ettől még a mezőny állandó tagjai közül egyedüliként pont nélkül árválkodó kanadai nem lépett elő az időmérő esélyesévé (pedig csapattársa, Alex Albon is jól ment, és a harmadik helyre hozta be a Williams), de a grove-iak formáját elnézve bizakodhatott azért a jó szereplésben.
A Red Bull betlizett
A beígért Armageddon végül elmaradt, a pilóták így a péntekinél jóval hűvösebb körülmények között ugyan, de száraz pályán kezdhették meg a 37. Magyar Nagydíj időmérőjét. Az már a Q1-ben nyilvánvalóvá vált, hogy a két Williams nem lesz harcban a legjobb helyezésekért, de Latifi azért így is villanthatott volna egy sima Q2-be kerüléssel, ha nem rontja el az utolsó gyorskörének végét.
Az élen eközben teljesen összekuszálódott a pénteki sorrend. Az előző nap még toronymagas esélyesnek tűnő, az időmérőn a gumikkal küszködő Ferrarik visszaestek, miközben a Mercedesek erőre kaptak, de a Q2-t az élen záró Max Verstappen is jelezte, hogy bizony őt sem kell leírni. Végül azonban megtette helyette ezt a technika ördöge, amely nem hagyta, hogy
„Nagyon frusztráló ez, különösen azután, hogy úgy tűnt, találtunk némi tempót. Persze ilyenkor jó kérdés, hogy hol végzett volna az ember, de a sebességünk jó volt. Remélem, hogy a verseny elején majd nem veszítünk túl sok időt azokkal a srácokkal szemben, akikkel valójában harcolunk. Meglátjuk. Nehéz megmondani, hogy mi fog történni” – próbált már a futamra koncentrálni a címvédő.
Persze, a 10. rajtkocka éppen annyira a Verstappen sara is, mint a Red Bullé, hiszen az első Q3-as gyorskörében ő hibázott, és fékezte el csúnyán második kanyart. Amennyiben ez nincs, alighanem jóval előrébbről rajtolhatna. Christian Horner csapatfőnök ugyanakkor elismerte: a technikai probléma nélkül harcban lettek volna az első rajtkockáért. A futamon Verstappen tehát nem lesz könnyű helyzetben, hiszen a Hungaroringen közismerten nehéz előzni. „Monacótól és Szingapúrtól eltekintve ez a legrosszabb pálya ahhoz, hogy ilyesmi történjen” – foglalta össze a helyzetet Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója az ORF-nek.
A Red Bull baját pedig csak tetézi, hogy Sergio Pérez ismét nem hozta a csúcsformáját, és egy pályaelhagyásért kapott, majd visszavont büntetés körüli hercehurca után egyszerűen nem tudott elég jó kört autózni a Q3-ba kerüléshez, így csak a 11. rajtkockából kezdheti a versenyt.
Russell jött, látott, és történelmet írt
Verstappen problémái miatt az időmérő végén egy ideig úgy tűnt, hogy a két Ferrari kéz a kézben elsétál az első két rajtkockával, ám hiába volt a leintés után néhány másodpercig a Sainz, Leclerc sorrend olvasható a monitorokon, a fiatal brit érkezett, és a semmiből lenyomta a vörösöket.
Az időmérő után az érthetően a fellegekben járó Russell elárulta, hogy a “katasztrofális” péntek után “a fejet tetejére” állították az autót beállítási szempontból, és teljesen más irányt választottak szombatra, ami – mint azt az eredmények is mutatják – bejött.
Azt ugyanakkor már a levezető körében igyekezett kiemelni, hogy ez az eredmény akkor ér valamit, ha a versenyen pontokra váltják. Hogy ez a győzelemért járó 25 pont lesz-e, az Toto Wolff csapatfőnök szerint lehetséges, Russell viszont mintha kissé szkeptikus lett volna. „A megtankolt autós tempónk valószínűleg még soha nem volt olyan rossz, mint pénteken – mondta. – Az ember napról napra halad, mert nem akarja elragadtatni magát, így csak a következő lépésre koncentrál. Jól rugaszkodjon el a vonalról, jó rajtot vegyen, egyszer, kétszer, vagy háromszor álljon ki. Tudjuk, hogy általában a versenyen gyorsabb az autónk, mint az időmérőn, de ha most is ez lesz a helyzet, az eléggé sokkolni fog. Szerintem az időmérőn 100%-ot és minden milliszekundumot kihoztunk a kocsiból.”
(a 2008-as Bahreini Nagydíj óta először fordult elő, hogy sem ő, sem Max Verstappen nem volt ott a legjobb hatban az időmérőn). A hétszeres világbajnok az utolsó Q3-as körében nem tudta kinyitni a DRS-t, ezért félbeszakította a próbálkozást. Utólag pedig elmondta: ha nincs a technikai gond, a Mercedes most az első sorból várhatná a Magyar Nagydíj rajtját. „Óriási gratuláció George-nak, hihetetlen érzés megszerezni az első pole pozíciódat, és ez a csapatnak is óriási dolog. Nem tudjuk, hogy honnan lett hirtelen ilyen jó a tempónk, mert a semmiből jött, ami szintén hatalmas pozitívum.”
„A versenyen mindent meg fogok tenni, hogy támogassam őt, mert ezen a pályán az első helyről indulva nyerhet, én pedig majd megpróbálok felzárkózni. Az biztos, [hogy lehetséges volt a Mercedes 1-2], így egyértelműen frusztráló a sok szenvedés után lemaradni az első sorért csatázásról, de lesz még alkalmunk erre” – magyarázta a hétszeres világbajnok, akitől Toto Wolff elnézést kért a DRS-probléma miatt, és aki szintén elmondta, hogy „ég és föld” volt a különbség a pénteki és a szombati autója között, és ha minden így marad, a versenyen támadhatnak.
Amennyiben George Russellnek összejönne a győzelem, Damon Hill, Fernando Alonso, Jenson Button és Heikki Kovalainen után ő lenne az ötödik pilóta az F1 történetében, aki a Magyar Nagydíjon pezsgőzhet először a dobogó tetején.
A Ferrarinál nem volt rózsás a hangulat
Természetesen a második, illetve a harmadik helyről rajtoló két Ferrari-pilóta is azt tervezi, hogy támad, és George Russellt megelőzve a győzelemért meccselhet majd.
Mint kiderült, a szombatra lehűlő időjárás babrált ki a vörösökkel, akik nem tudtak alkalmazkodni a jóval alacsonyabb aszfalthőmérsékletekhez, és csak szenvedtek a gumikkal. „Nagyon következetlenül viselkedett az autó, mert nem mindig tudtam a megfelelő működési tartományba hozni a gumikat, így küszködtem azzal, hogy jó kört rakjak össze. Ki fogjuk vizsgálni, hogy mi ennek az oka” – nyilatkozta Leclerc, majd elmondta, szerinte az autóban megvan a lehetőség arra, hogy a versenyen jobban teljesítsenek, hiszen pénteken mindenki másnál jobb megtankolt autós köröket futottak.
A csapattársát legyőző Carlos Sainz úgy vélte: „megvolt a tempóm a pole pozícióhoz”, de az utolsó szektorban néhány apró korrigálás miatt végül ez nem jött össze. A spanyol is hangsúlyozta, hogy ettől még nyerhetnek, a kérdés már csak az, hogy neki is lehet-e beleszólása a győzelembe, vagy a Ferrari félre fogja őt állítani a pontversenyben jobban álló csapattársa elől?
Leclerc szavaiból az derült ki, hogy ilyesmire nem fog sor kerülni. „Csak a lehető legjobb munkát kell végeznünk, úgyhogy magunkra koncentrálunk – felelte arra a kérdésre, hogy csapattársával eltérő stratégián lesznek-e, hogy biztosan elkapják Russellt. – Szerintem nincs szükség ilyesmire, csak nem szabad kockázatot vállalnunk egymás ellen, de ez normális. Szerintem nincs szükség semmi különlegesre vasárnap. Max a 10. helyről rajtol, úgyhogy néhány körébe beletelhet, mire felzárkózik, de mi csak magunkra koncentrálunk, és megpróbáljuk megnyerni a versenyt.”
Ezután Sainz is egyértelművé tette, győzni szeretne. A spanyol lemaradása 89 pont az összetettben a holland mögött, míg Leclerc 63 pontra van, azaz több mint egy futamgyőzelemnyi a különbség a két Ferrari-pilóta között. Vajon abban az esetben, ha Sainz vezet Leclerc előtt, a Scuderia vezetése is úgy fogja gondolni, hogy tíz futammal a szezon vége előtt, ekkora hátránynál nem kell beavatkoznia, és megragadni az utolsó szalmaszálak egyikét a vb-cím megnyerésére?
Ez is a mai Magyar Nagydíj egyik érdekes kérdése lehet amellett, hogy az időjárás ezúttal is kegyes lesz-e a pilótákhoz (és a drukkerekhez), vagy ismét láthatunk egy eső által megbolondított, kaotikus versenyt, miként arra az utóbbi években már jó néhányszor akadt példa a mogyoródi dombok között.
Nyitókép: Russell áll az autóján. Fotó: Steve Etherington for Mercedes-Benz Grand Prix Ltd.